Zabawki interaktywne dla dzieci - rodzaje oraz jak dobrać do wieku dziecka

Czas czytania: 5 minut

Zabawki interaktywne dla dzieci - rodzaje oraz jak dobrać do wieku dziecka

Podczas poszukiwań nowej zabawki dla dziecka często pojawia się ten sam problem – co dokładnie kupić? Zawsze dobrym wyjściem będą zabawki, które wywołają uśmiech u malucha i jednocześnie będą wspierały jego rozwój. Takie są zabawki interaktywne, które grając, ruszając się czy mówiąc, stymulują zmysły dziecka i wspierają jego rozwój.

Zabawka interaktywna, czyli jaka?

Zabawki interaktywne dla dzieci to takie, które bawiąc, uczą. Bawią, bo świecą, grają, wibrują, a nawet mówią, co przykuwa uwagę dzieci na dłuższy czas i sprawia, że uśmiech gości na ich twarzach. Uczą natomiast, bo za sprawą interakcji między dzieckiem a zabawką dochodzi do wykształcenia nowej umiejętności albo rozwinięcia już istniejącej. Zabawki interaktywne działają tak, że maluszek je naciska, uderza młoteczkiem, przytula czy w jakkolwiek inny sposób wchodzi z nimi w kontakt, natomiast one reagują – brzęczą, grają, świecą, mówią. Zakres funkcji tego typu sprzętów jest imponująco szeroki.

Czego uczą zabawki interaktywne?

Poprzez wchodzenie w kontakt z zabawką dziecko uczy się w pierwszej kolejności zasady przyczyna-skutek. To jest wstęp do stymulacji zmysłów: wzroku, słuchu czy dotyku. Bardziej skomplikowane zabawki interaktywne pozwolą rozwinąć umiejętność koncentracji, zapamiętywania szczegółów, wyobraźnię, a nawet zdolność kreatywnego rozwiązywania problemów. Młodsze dzieci dzięki interakcji z zabawkami mogą ćwiczyć mięśnie, na przykład poprzez wyciąganie rączek czy zaciskanie dłoni na zabawce, natomiast starsze – nabywać nowe umiejętności, jak poszerzanie zakresu słownictwa lub utrwalanie języka obcego.

Dzięki wchodzeniu w kontakt z zabawkami interaktywnymi dziecko może rozwinąć niemal tyle umiejętności, ile jest rodzajów tego typu akcesoriów. Maluch z powodzeniem zapozna się z kolorami, cyframi, literami, ale także głosami zwierząt i dźwiękami różnych sprzętów, a nawet najbardziej znanymi utworami wielkich kompozytorów. Ograniczeniem jest jedynie wyobraźnia producentów, a uwierzcie, ta jest bardzo duża.

Odbierane bodźce sprawiają, że maluch chętniej będzie wchodził w różnego rodzaju kontakt – będzie zwyczajnie aktywniejszy i ciekawszy świata. Stymulacja fizyczna popycha dzieci w równym stopniu do rozwijania umiejętności manualnych co motorycznych: raczkowania czy chodzenia.

Kinderkraft

Czym się kierować, wybierając zabawki interaktywne dla dzieci?

Łatwo się przekonać, że wachlarz ofert zabawek interaktywnych dla dzieci jest niezwykle szeroki – wystarczy pójść do jakiegokolwiek sklepu z zabawkami. Wielu rodziców, przechadzając się między półkami, zastanawia się: jak wybrać idealną interaktywną zabawkę dla mojego dziecka? By ta sztuka się udała, należy zwrócić uwagę na szereg kwestii. Oto krótki przewodnik.

Po pierwsze: ważne, by dobrać zabawkę do wieku malucha. Za małe dziecko łatwo się zniechęci zbyt ambitnym sprzętem, natomiast starsze nie będzie czerpało radości ze zbyt prostych funkcji. Dlatego w pierwszej kolejności zwróćcie uwagę na oznaczenia producenta sugerujące, dla jakiego wieku zabawka będzie najodpowiedniejsza. Pamiętajcie, że są to oznaczenia szacunkowe, a każde dziecko rozwija się indywidualnie – koniecznie więc sami oceńcie, czy Wasza pociecha jest gotowa na dany produkt.

Po drugie: funkcje. Zastanówcie się, jaki zmysł dziecka czy jaką umiejętność chcielibyście wspierać. Małą motorykę? A może koncentrację? Zmysł wzroku? A może słuchu? Niektóre zabawki oferują tylko jeden rodzaj reakcji, ale są na rynku też znacznie bardziej rozbudowane, zapewniające całą gamę bodźców. Przykładem takiej wielofunkcyjnej zabawki jest nasza mata 4SMART, która ma wydzielone 4 strefy nauki. W każdej z nich stymulowana jest inna sfera poznawcza:

  • słuch (również za pomocą szeleszczących elementów),
  • dotyk (za pomocą różnych faktur i piłki sensorycznej),
  • wzrok (na przykład dzięki kontrastowym kolorom),
  • koncentracja, zapamiętywanie szczegółów i kreatywne myślenie (dzięki 12 kontrastowym kartom, które można wetknąć za bok maty lub wziąć ze sobą na spacer).

Zastanówcie się też, jakie zabawki Wasze dziecko już ma, i starajcie się nie powielać podobnych funkcji. Niektóre zabawki „rosną” razem z dzieckiem – oferują bowiem różne poziomy trudności bądź można je składać lub rozkładać, by zapewnić maluchowi nowe doznania. Dzięki temu sprawdzą się zarówno u niemowlaka, jak i u starszego dziecka. Decydując się na jakąś funkcję, dobrze wziąć pod uwagę również osobiste preferencje szkraba. Może maluch jest zafascynowany kuchnią albo sprzątaniem? Może kocha samochody albo lalki? Dla każdego malca znajdzie się odpowiednia zabawka!

Po trzecie: jakość. Warto zwrócić uwagę na sposób wykonania zabawki – czy do jej produkcji użyto materiałów wysokiej jakości, czy starannie ją wykończono, by na przykład nie było ostrych krawędzi, czy zadbano o szczegóły, a może na pierwszy rzut oka widać skazy i niedoróbki? To mają bezpośrednie przełożenie na bezpieczeństwo zabawki – a bezpieczeństwo to w końcu podstawa!

Po czwarte zatem, ale najważniejsze: bezpieczeństwo. Na ten temat wiele się dowiesz, sprawdzając, czy i jakie certyfikaty ma oglądany produkt. Podstawą jest certyfikat CE, który zaświadcza o zgodności zabawki z europejskimi normami. Własne certyfikaty wydają również Instytut Matki i Dziecka czy Polskie Centrum Badań i Certyfikacji. Na opakowaniach niektórych zabawek znajdują się również ostrzeżenia, zazwyczaj informujące o tym, że zabawki nie nadają się dla jakiejś grupy wiekowej lub że należy ich używać tylko pod nadzorem osoby dorosłej. Kwestią bezpieczeństwa są również substancje użyte w procesie produkcji. Dobre zabawki nie powinny zawierać żadnych toksycznych substancji, jak choćby formaldehydów.

Zadbajcie również o oczy i uszy, zarówno własne, jak i dziecka. Poziom głośności niektórych zabawek może być zadziwiająco wysoki, a niektóre dźwięki są wyjątkowo irytujące. Dlatego wybierajcie zabawki z regulacją głośności i funkcją wyłączania dźwięku. Sprawdźcie jakość nagrań, by nie straszyły ani nie niepokoiły. Również nadmiernie krzykliwe kolory czy zbyt szybko zmieniające się światełka mogą powodować problemy z koncentracją i prowadzić do przebodźcowania i rozdrażnienia. Szczególnie, gdy takie urządzenia są włączone bez przerwy.

Kinderkraft

Interaktywna zabawka na roczek. Jakie powinna mieć funkcje?

Wybór zabawki dla rocznego dziecka to nie lada wyzwanie. Takiego malca nie zadowoli już byle grzechotka, ale roczniak wciąż za mały jest na znacznie ambitniejsze zabawy. Pamiętajcie jednak, że okolice roczku to czas, kiedy maluch doskonale już nas rozumie i najlepszą zabawą jest dla niego naśladowanie dorosłych.

Dzieci w tym wieku skoncentrowane są przede wszystkim na obserwacji i interesuje je wszystko, co dzieje się wokół. Potrzebują więc ciągłej stymulacji, do czego świetnie mogą nadać się zabawki interaktywne, szczególnie takie, które wspierają zmysły wzroku i słuchu oraz koordynację ruchową. Świetnie sprawdzą się wszelkie zabawki z pozytywkami, kolorowymi przyciskami wydającymi dźwięki, ćwiczące małą motorykę czy wyobraźnię – znajdziecie je w naszej macie 4Smart, zwróćcie uwagę szczególnie na dołączoną do niej piłkę sensoryczną. Zachęca dzieci do zabawy swoją kolorystyką, angażującymi przyciskami i atrakcyjnymi wzorami. Jest przy tym uniwersalna – może być częścią całego zestawu, ale sprawdzi się również jako samodzielna zabawka.

Zabawki interaktywne dla dziewczynki i chłopca. Jakie wybrać?

W tym wieku nie trzeba różnicować zabawek dla chłopców i dziewczynek. Dzieci obu płci mogą się bawić dokładnie tym samym. Dziewczynka chętnie będzie jeździła na bujanym koniu albo w interaktywnym samochodzie wydającym różne dźwięki. Natomiast chłopiec świetnie odnajdzie się w kolorowej kuchni albo spędzi długi czas na zabawie wydającym dźwięki misiem. Większość zabawek dla dzieci w tym wieku jest po prostu uniwersalna, więc nie zabierajmy swoim pociechom możliwości poznawania całego spektrum rozrywek. Najważniejszą funkcją zabawki interaktywnej nie jest wpasowanie się w wyznaczniki płci, lecz zainteresowanie małego odkrywcy – bez względu na to, czy dziewczynka zdecyduje się na zabawę interaktywną koparką, a chłopiec mówiącą lalką.

Komentarze(0)

Twój komentarz:

Ten formularz jest chroniony przez reCAPTCHA - zastosowanie mają Polityka prywatności i Warunki korzystania z usług Google.