Na co zwrócić uwagę przy wyborze fotelika?

Czas czytania: 4 minuty

Na co zwrócić uwagę przy wyborze fotelika?

Wszyscy chcemy dla swoich dzieci jak najlepiej. Jednak liczba fotelików, która zalała rynek w ostatnich latach, może przyprawiać o zawrót głowy - szczególnie osoby, które dopiero niedawno zostały rodzicami. RWF, ADAC, ISOFIX, TOP TETHER - czym są te tajemnicze skróty i czy na pewno fotelik dla Twojego dziecka ich potrzebuje?

 

Jak dopasować fotelik do dziecka?

 

Podczas wyboru fotelika samochodowego kwestią priorytetową jest dobór fotelika odpowiednio dopasowanego do wzrostu, wagi oraz wieku dziecka. Następne kryterium, równie istotne jak pierwsze, to bezpieczeństwo, a także komfort jazdy maluszka i całej rodziny. Pamiętaj, że fotelik musi być również dopasowany do kanapy samochodu! Nie we wszystkich autach da się zamontować ten sam fotelik, m.in. ze względu na inny kąt nachylenia kanapy czy brak złączy ISOFIX!

 

Regulamin R129 (zwany potocznie i-Size) - dopasowanie fotelika do wzrostu dziecka

 

Regulamin R129 i-Size wprowadza nowe standardy bezpieczeństwa fotelików samochodowych, zakładając znacznie bardziej rygorystyczne kryteria ochrony niż foteliki, które nie spełniają tego regulaminu. Jednym z kluczowych ulepszeń w tych nowych przepisach jest zastąpienie podczas testów manekinów typu P manekinami typu Q. Nowe manekiny typu Q wyposażone są w większą liczbę sensorów, co pozwala na dokładniejsze odwzorowanie budowy ciała dziecka oraz jego zachowania podczas wypadków drogowych. Dzięki temu nowe foteliki oferują jeszcze wyższy poziom ochrony, szczególnie w zakresie kręgów szyjnych dziecka, głowy a także boków także podczas zderzeń bocznych.

 

Dodatkowo regulamin nakazuje montaż fotelików tyłem do kierunku jazdy co najmniej do 15 miesiąca życia dziecka i osiągnięcia wzrostu 76 cm. Specjaliści z całego świata potwierdzają, że pozycja tyłem do kierunku jazdy najlepiej chroni dzieci przed uszkodzeniem ciała w następstwie zderzenia. Zapewnia lepszą ochronę kręgosłupa, szyi oraz miednicy w przypadku gwałtownego hamowania. Przykładem takiego fotelika jest I-GUARD od Kinderkraft, jeden z pierwszych fotelików i-Size tej międzynarodowej marki.

 

Warto także wspomnieć, że od lipca 2013 producenci samochodów mogą się starać o homologację i-Size dla swoich pojazdów. W przeciwieństwie do standardu ISOFIX, homologacja i-Size nie jest obligatoryjna.

Istotną korzyścią wynikającą z wprowadzenia przepisów i-Size jest aktywne zaangażowanie producentów fotelików i producentów samochodów w prace legislacyjne. W wyniku owego współdziałania możliwe stało się jeszcze dokładniejsze dopasowanie fotelików do różnych modeli samochodów. Oznacza to, że każdy fotelik samochodowy zgodny z normą i-Size będzie pasować do dowolnego pojazdu z homologacją i-Size.

 

Infografika objaśniająca czym jest R129

 

Montaż tyłem do kierunku jazdy - RWF i TOP TETHER

 

Wspominaliśmy o RWF. Jest to nic innego, jak fotelik montowany tyłem do kierunku jazdy. Może to być fotelik ze starej kategorii wagowej 0-13 kg lub spełniający wkrótce jedyną obowiązującą i-Size, która bazuje na ograniczeniach wzrostowych do ukończenia 15 miesiąca życia i do 76 cm wzrostu.

 

Pamiętaj, by nigdy nie montować fotelika samochodowego RWF na przednim siedzeniu (pasażera), gdy jest tam włączona poduszka powietrzna!

 

Bardzo często w celu zwiększenia bezpieczeństwa podczas jazdy tyłem stosuje się pas TOP TETHER, gdy fotelik nie ma nogi podpierającej. TOP TETHER stosuje się także w fotelikach montowanych przodem do kierunku jazdy (76-105 cm). To długi odcinek pasa, który jest zakończony hakiem, umiejscowionym w tylnej części fotelika samochodowego. Montuje się go o specjalne miejsce przeznaczone do tego w pojeździe - dzięki temu fotelik jest bardziej stabilny. Pamiętaj jednak, żeby zawsze naciągać TOP TETHER, szczególnie jeśli korzystasz z obrotowego fotelika!

 

Certyfikaty - ADAC i ÖAMTC

 

Nie każdy fotelik daje taką samą gwarancję ochrony w momencie kolizji. Na szczęście istnieje kilka niezależnych instytucji, które poddają foteliki specjalnym, dodatkowym testom zderzeniowym w swoich laboratoriach. A co najważniejsze: organizacje testujące nie informują producentów o zakwalifikowaniu do testów - informują je dopiero po tym, jak już wybiorą foteliki do przetestowania. Producenci nie mogą również prosić o sprawdzenie ich produktów! Dzięki temu testy i oceny są niezależne i wiarygodne.

 

Do najpopularniejszych na świecie organizacji należą: ADAC, Stiftung Warentest oraz ÖAMTC. W Polsce najczęściej spotyka się foteliki, wyróżnione przez ADAC. Pamiętaj, że jest to niemiecka organizacja, dlatego ich system oceniania jest inny, niż w Polsce! Zgodnie z niemieckim standardem im niższa ocena, tym lepiej. 0.0-1.5 oznacza bardzo dobry, a 4.6-5.5: bardzo słaby.

 

Wspomniany już fotelik I-GUARD zdobył za bezpieczeństwo ocenę dobrą. Nieco niżej oceniono sposób montażu oraz instrukcję obsługi, co sumarycznie pozwoliło zdobyć ogólną ocenę 2.8, czyli poziom zadowalający.

 

Dziecko siedzące w foteliku samochodowym I-GUARD marki Kinderkraft, który otrzymał certyfikat ADAC

 

Wyniki ADAC dla fotelika I-GUARD Kinderkraft:

Bezpieczeństwo

2.0

Montaż/instrukcja

3.2

Ergonomia

2.1

Brak szkodliwych materiałów

1.8

Łatwość czyszczenia

2.5

 

* Należy pamiętać, że w ADAC im niższa ocena, tym lepiej! 1,5-2,0 oznacza dobry, a 4.6-5.5: bardzo słaby.

Komentarze(0)

Twój komentarz:

Ten formularz jest chroniony przez reCAPTCHA - zastosowanie mają Polityka prywatności i Warunki korzystania z usług Google.