Dlaczego nie wszystkie foteliki samochodowe są testowane przez ADAC?

Czas czytania: 6 minut

Dlaczego nie wszystkie foteliki samochodowe są testowane przez ADAC?

Wielu rodziców słyszała o testach zderzeniowych, którym poddawane są foteliki samochodowe, oraz o ocenach ADAC, które otrzymują wybrane produkty. Pozytywna ocena ADAC to coś, czym producenci fotelików samochodowych chętnie się chwalą - testy przeprowadzane przez tę instytucję są bardzo rygorystyczne i szczegółowe. Ale czy wiesz, co dokładnie składa się na ostateczną ocenę fotelika samochodowego, testowanego przez tę instytucję i jakie kryteria są brane pod uwagę podczas oceny?

W tym artykule wyjaśniamy również, czy testy ADAC powinny być elementem decydującym o zakupie fotelika samochodowego oraz czy foteliki, które nie zostały przetestowane przez ADAC, są mniej bezpieczne niż te, które zostały. Mamy nadzieję, że odpowiedzi zawarte w tym tekście ułatwią Ci poszukiwania idealnego fotelika samochodowego i co najważniejsze, pomogą Ci poszerzyć Twoją wiedzę na temat ADAC.

Ojciec obraca fotelik samochodowy Kinderkraft w swoją stronę, gotowy do posadzenia dziecka, które znajduje się obok niego.

Czym są testy ADAC?

ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) to niezależny niemiecki instytut, który przeprowadza w swoich laboratoriach niezwykle rygorystyczne testy fotelików samochodowych. Foteliki samochodowe są badane nie tylko w testach zderzeniowych, przeprowadzanych przy dużych prędkościach, ale testowane są również inne elementy, takie jak instalacja, brak szkodliwych lub łatwopalnych materiałów użytych w produkcji fotelika, czy stabilność mocowania.

Co ważne: ADAC to niezależna organizacja! Foteliki samochodowe wybierane są do testów na podstawie popularności produktu i marki na danym rynku (Niemcy) – żaden producent nie może zgłosić swojego fotelika do testu.

Selekcja nie jest dokonywana samodzielnie przez ADAC, ale przez konsorcjum ICRT*, które to, po przeprowadzeniu analizy rynku, wybiera produkty do testów, które odbywają się dwa razy w roku:

  • Edycja wiosenna: Na koniec danego roku ADAC dokonuje selekcji i wybierają foteliki samochodowe. Oficjalne ogłoszenie wyników testów zderzeniowych ADAC jest publikowane w okolicach końcówki maja.
  • Edycja jesienna: Wybór fotelików samochodowych ma miejsce w czerwcu, a ogłoszenie wyników przewidziane jest na koniec października.

* Wśród wielu europejskich instytucji można znaleźć Stiftung Warentest (Niemcy), Testachats (Belgia); Que choisir (Francja); Consumentenbond (Holandia); Which (Wielka Brytania); Altro Consumo (Włochy); La fuerza de tus decisiones (Hiszpania). Więcej informacji: international-testing.org

Nie ma możliwości, aby producent mógł wpłynąć na instytucję i jej wybór - nie każdy fotelik samochodowy będzie mógł być przetestowany. Pamiętaj o tym, kiedy będziesz porównywał foteliki samochodowe, które zostały przetestowane, do tych, które nie zostały wybrane do testów.

Jak przeprowadzane są testy ADAC?

ADAC testuje foteliki samochodowe przy większych prędkościach niż te wymagane przez panujące normy homologacyjne. Normy homologacyjne podczas zderzenia czołowego wynoszą 50 km/h, podczas gdy ADAC testuje zderzenia czołowe przy prędkości 64 km/h. Jeśli chodzi o uderzenie boczne, ich test symuluje kolizję boczną z penetracją (od strony montażu fotelika) przy prędkości 50 km/h. Daje to ADAC dokładniejszy i lepszy test podatności fotelika samochodowego na uszkodzenia.

Ojciec reguluje zagłówek fotelika Kinderkraft w samochodzie

ADAC – system punktacji

ADAC ocenia zachowanie fotelików samochodowych podczas zderzeń, ale nie tylko. Ocenia również stabilność mocowania, łatwość instalacji fotelika, ilość miejsca w foteliku, wagę produktu i brak szkodliwych substancji w użytych materiałach. Testy ADAC są uważane za najbardziej rygorystyczne w Europie, więc ich wynik jest często traktowany jako najważniejsza informacja o jakości i bezpieczeństwie fotelika samochodowego.

Pamiętaj: ADAC to niemiecka organizacja, więc oceny są dostosowane do niemieckiego systemu, w którym 1 oznacza najwyższą ocenę. Dla ułatwienia odczytu obok oceny często pojawiają się również gwiazdki, na które już zwykle patrzymy w normalny sposób (im więcej gwiazdek - tym lepiej).

System punktacji ADAC w testach fotelików samochodowych

Uwaga: Jeśli ADAC wykryje niebezpieczne substancje chemiczne w materiałach użytych do produkcji fotelika samochodowego, ocena produktu zostanie drastycznie obniżona! W ten sposób rodzic, kupując fotelik z oceną ADAC, może być pewien, że użyte materiały i tkaniny są bezpieczne.

Kryteria oceny ADAC dla testów fotelików samochodowych wraz z przykładem fotelika samochodowego I-GUARD Kinderkraft

FAQ

Dlaczego nie wszystkie foteliki samochodowe są testowane przez ADAC?

Jedno z najczęściej powtarzających się pytań, jeśli chodzi o ADAC.

ADAC jest niezależną organizacją! Foteliki samochodowe dobierane są na podstawie popularności produktu i marki na konkretnym rynku (Niemcy). Jak wspomnieliśmy powyżej, producent sam z siebie nie może zgłosić swojego fotelika do testów, gdyż decyzja o wyborze marki I modelu fotelika należy do konsorcjum ICRT po przeprowadzeniu analizy rynku. Produkty wybierane są z półek sklepowych i dostarczane ADAC. Zapobiega to jakiejkolwiek wpływowi ze strony producenta, ponieważ nie mogą oni zgłosić innej lub „lepszej wersji” fotelika samochodowego. Jest to również powód, dla którego zupełnie nowy fotelik samochodowy świeżo wprowadzony na rynek nie ma najmniejszych szans na bycie przetestowanym. W najlepszym wypadku może do nastąpić po upływie ok. roku.

Czy fotelik samochodowy, który nie został przetestowany przez ADAC, powinien być uważany za niebezpieczny?

To, czy kupisz fotelik samochodowy przetestowany przez ADAC, czy nie, zależy od Ciebie. Jednak fakt, że fotelik samochodowy nie został przetestowany przez ADAC, nie oznacza, że jest mniej bezpieczny! Większość producentów projektuje swoje modele fotelików tak, aby spełniały surowe wymagania wyznaczone przez ADAC, niezależnie od tego, czy ich fotelik zostanie przetestowany, czy też nie.

Pamiętaj, że ADAC jako niezależna instytucja wyrywkowo wybiera foteliki samochodowe dostępne na półkach sklepowych! Stąd jest prawdopodobne, że instytucja jeszcze nie wzięła takiego fotelika do testowania, ale to nie oznacza, że fotelik nie spełniłby wymagań i nie otrzymałby dobrej oceny lub że nie może zostać wybrany w przyszłości.

Od września 2023 roku producenci fotelików w Europie muszą przestrzegać najbardziej rygorystycznej normy R129, znanej również jako i-Size, opracowanej przez Europejską Komisję Gospodarczą. Ta nowa homologacja zwiększa poziom ochrony, jaką foteliki samochodowe powinny zapewniać dzieciom podczas podróży. Zastąpiła ona wcześniejszą normę R44. Możesz przeczytać więcej na ten temat w tym artykule.

Bezpieczeństwo to klucz i dlatego też jako Kinderkraft przeprowadzamy dodatkowe testy zderzeniowe poza limitami prędkości ustalonymi przez europejską normę R129. Wiele naszych fotelików samochodowych zostało przetestowanych pod kątem zderzeń przez niezależne laboratoria, poza testami wymaganymi przez normy R129.

Czy fotelik samochodowy, który otrzymał dostateczną ocenę w testach ADAC można uznać za bezpieczny?

Dostateczna ocena ADAC oznacza w większości przypadków, że fotelik samochodowy przeszedł testy bezpieczeństwa. Ważne jest, aby pamiętać, że ogólna ocena nie dotyczy wyłącznie bezpieczeństwa fotelika, ale także składowych 3 kategorii: Bezpieczeństwo, Obsługa, Ergonomia oraz dodatkowo Substancje szkodliwe.

Niedostateczna ocena w zakresie obsługi lub substancji szkodliwych ma bezpośredni wpływ na ogólną ocenę.

W przypadku wspomnianego wcześniej fotelika I-GUARD, choć ocena bezpieczeństwa wynosi 2.0 (dobra), jego globalna ocena to 2.8 (dostateczna) ze względu na niższą ocenę w kategorii obsługi spowodowaną wagą produktu i trudno zrozumiałymi instrukcjami. Jednakże, to nie oznacza, że fotelik nie jest bezpieczny!

Ponieważ ADAC oficjalnie publikuje swój ranking testów zderzeniowych, każdy może zajrzeć na ich stronę internetową, aby zapoznać się ze szczegółami oceny.

Komentarze(0)

Twój komentarz:

Ten formularz jest chroniony przez reCAPTCHA - zastosowanie mają Polityka prywatności i Warunki korzystania z usług Google.