Foteliki samochodowe RWF – dlaczego należy przewozić w nich dzieci

Foteliki samochodowe RWF – dlaczego należy przewozić w nich dzieci

Z tego artykułu dowiecie się, czym są foteliki RWF, a przede wszystkim – dlaczego powinniście przewozić w nich swoje dzieci, szczególnie te najmłodsze.

Dlaczego trzeba wozić dziecko w foteliku?

Przynajmniej z dwóch powodów: po pierwsze, bo to jedyny bezpieczny sposób przewożenia dzieci w samochodzie, po drugie, bo tak stanowi prawo. Odpowiednio zamocowany fotelik – sztywny i mocny – radykalnie zwiększa bezpieczeństwo jazdy najmłodszych pasażerów. Chroni ich kompleksowo – gwarantuje zwiększone bezpieczeństwo w przypadku zderzeń bocznych oraz obniża ryzyko tak zwanego zanurkowania pod pas podczas kolizji czołowych. Prawo natomiast stanowi, że wszystkie dzieci, które nie osiągnęły 150 cm wzrostu, muszą jeździć w foteliku samochodowym.

Mama siedzi obok dziecka w samochodzie i uśmiecha się do niego. Dziecko siedzi w foteliku VADO.

Co to jest RWF?

Tajemniczo brzmiący skrót RWF to nic innego jak rearward-facing, czyli „tyłem do kierunku jazdy”. Tym określeniem nazywa się foteliki samochodowe, które są przystosowane do przewożenia dzieci tyłem do kierunku jazdy. Takie ustawienie zapewnia nawet pięciokrotnie większe bezpieczeństwo niż przewożenie maluchów przodem.

Dlaczego RWF jest lepsze i bezpieczniejsze?

Foteliki RWF są bezpieczniejsze, a przez to lepsze od fotelików FWF (forward-facing, czyli takich, w których dziecko jedzie przodem do kierunku jazdy) z jednego powodu – lepiej chronią kręgi szyjne maluchów. Rzecz w tym, że małe dzieci mają nieproporcjonalnie dużą i ciężką w stosunku do reszty ciała głowę. To sprawia, że dziecko jest znacznie bardziej narażone na poważne obrażenia w momencie zderzenia czołowego. W takich sytuacjach głowa bezwładnie leci do przodu, a szyja przyjmuje ogromne siły, sięgające nawet kilkuset kilogramów. Tak się dzieje, gdy dziecko jest przewożone przodem do kierunku jazdy. Natomiast gdy jedzie tyłem, czyli siedzi w foteliku RWF, w momencie zderzenia czołowego głowa i całe ciało nie lecą do przodu, tylko są wciskane w tylnie oparcie fotelika, co eliminuje problem przeciążeń kręgów szyjnych.

Od kiedy i do kiedy stosować fotelik samochodowy RWF?

Przyjęło się, że dobrym rozwiązaniem jest przestawienie dziecka z pozycji RWF na FWF dopiero, gdy skończy 4 lata. Nie jest to regulowane żadnym przepisem prawnym. Jedynie pierwsze foteliki z kategorii 0-13 kg muszą być przystosowane do przewożenia dzieci wyłącznie tyłem do kierunku jazdy. Żeby nie było żadnych wątpliwości, nie dopuszcza się w Polsce do sprzedaży fotelików dla najmłodszych dzieci, które pozwalają na przewożenie takich maluchów przodem do kierunku jazdy. A zatem również nasze foteliki, w których możesz przewozić najmłodsze dzieci, czyli te z kategorii zaczynającej się od 0, są montowane w pozycji RWF. Zerknijcie choćby na MINK, VADO, MYWAY czy XPEDITION.

Jednak zdrowy rozsądek i testy każą przewozić dzieci w ten sposób znacznie dłużej. Chodzi o stosunek masy głowy niemowlaka do reszty ciała i rozkład sił przy zderzeniach czołowych. Nie oznacza to jednak, że od tego wieku dziecko jest już całkowicie bezpieczne. Na dobrą sprawę najlepiej jest przewozić dzieci tyłem do kierunku jazdy tak długo, jak się da, czyli do 5. czy nawet 6. roku życia. Taki sposób przewożenia będzie zawsze bezpieczniejszy i to pięciokrotnie!

Mama zapina śpiące dziecko pasami w foteliku MY WAY.

Skutki zbyt wczesnego przesadzenia dziecka do fotelików montowanych przodem do kierunku jazdy

Jakie mogą być skutki zbyt wczesnego przesadzenia dziecka do fotelika usytuowanego przodem do kierunku jazdy? Można na to odpowiedzieć jednym słowem: tragiczne. Albo dwoma: wewnętrzna dekapitacja, czyli separacja głowy od tułowia, a mówiąc precyzyjnie – czaszki od kręgosłupa. Tak, brzmi to okropnie i jest okropne. A wszystko przez to, że głowa niemowlaka to 25% masy całego jego ciała – jest ona po prostu ciężka i duża. A przy tym nie jest w żaden sposób przytrzymywana przez pasy fotelika. W momencie zderzenia czołowego bezwładne leci do przodu, uszkadzając bardzo delikatne kręgi szyjne i chrząstki wciąż niewykształconego do końca kręgosłupa. Siły przeciążeniowe w takich sytuacjach są ogromne, nawet przy relatywnie niedużej prędkości (np. 50 km/h) głowa malucha może nagle ważyć 100 kilogramów. Bezpiecznie jest odwrócić fotelik dopiero wtedy, gdy mięśnie szyi dziecka odpowiednio się wzmocnią, a przede wszystkim, gdy zmienią się jego proporcje ciała. U człowieka dorosłego głowa to zaledwie 6% wagi całości.

Komentarze(0)

Twój komentarz:

Ten formularz jest chroniony przez reCAPTCHA - zastosowanie mają Polityka prywatności i Warunki korzystania z usług Google.