Fotelik samochodowy dla dziecka i noworodka – od kiedy? Jaki wybrać?

7 MINUT

Fotelik samochodowy dla dziecka i noworodka – od kiedy? Jaki wybrać?

Dlaczego powinno się korzystać z fotelika – przepisy dotyczące przewożenia dzieci w aucie

Prawda, że Wasze maleństwo nigdzie nie będzie bezpieczniejsze niż w Waszych ramionach? Prawda – pod warunkiem, że nie jedziecie samochodem. Uwierzcie, podczas jazdy fotelik to dla niego znacznie właściwsze miejsce. Przewożenie dziecka w foteliku chroni je kompleksowo. Przede wszystkim gwarantuje mu bezpieczeństwo w przypadku zderzeń bocznych i jednocześnie obniża ryzyko zanurkowania małego pasażera pod pas podczas kolizji czołowych.

Przepisy drogowe mówią jasno: nie można przewozić dzieci bez odpowiedniego fotelika samochodowego. Co więcej, fotelik dziecięcy musi być właściwie zamontowany. To znaczy, że nie można przewozić go luzem ani nie może być niedokładnie zamocowany. Koniecznie trzeba odpowiednio docisnąć go do kanapy, by nie kołysał się na boki, a dziecko wraz z nim. Dobrze zamontowany fotelik to taki, który jest stabilny i sztywny.

Do którego roku życia lub do jakiego wzrostu stosować fotelik samochodowy

Do niedawna istniała w Polsce regulacja prawna mówiąca, że rodzic ma obowiązek przewozić w foteliku samochodowym dzieci, które nie ukończyły 12. roku życia. Od pewnego czasu prawo mówi coś innego. Obecnie nie ma znaczenia, ile dziecko ma lat – liczy się tylko jego wzrost. Wszystkie dzieci, które nie osiągnęły 150 cm wzrostu, muszą jeździć w foteliku samochodowym. Jest od tej reguły tylko jeden, mały wyjątek – gdy dziecko wyrośnie z górnej granicy wagowej (36 kg) i ma co najmniej 135 cm wzrostu.

Przepisy dotyczące przewożenia dzieci w aucie w innych krajach

Warto również wiedzieć – szczególnie jeśli planujecie z maluchem nieco dalsze wojaże – że za granicą mogą obowiązywać inne przepisy dotyczące przewożenia dzieci w samochodzie, do których trzeba się dostosować. Jak to wygląda w Niemczech, Francji, Hiszpanii, we Włoszech i w Wielkiej Brytanii? Oto nasz krótki przewodnik.

Przepisy w Niemczech

W Niemczech bezwzględnie należy przewozić w fotelikach samochodowych dzieci do 3. roku życia, starsze można przypiąć na tylnej kanapie specjalnymi pasami bezpieczeństwa dostosowanymi do wielkości pociech. Przepisy te obowiązują do 12. roku życia dziecka bądź do przekroczenia 150 cm wzrostu.

Przepisy we Francji

We Francji dzieci do 3-4 roku życia muszą być przewożone w fotelikach samochodowych, a starsze, do skończenia 10 lat, powinny jeździć w foteliku lub na specjalnym siedzisku. Starsze dzieci są zobligowane do jazdy z zapiętymi pasami dopasowanymi do ich wzrostu.

Przepisy w Hiszpanii

W Hiszpanii przepisy mówią o konieczności przewożenia dzieci w fotelikach samochodowych dostosowanych do ich wzrostu aż do ukończenia 12. roku życia i osiągnięcia co najmniej 135 cm wzrostu.

Przepisy we Włoszech

We Włoszech przy przewożeniu dzieci w samochodzie nie ma znaczenia ich wiek. Liczy się, podobnie jak w Polsce, tylko wzrost. Dziecko musi jeździć w foteliku samochodowym lub na specjalnym podwyższeniu do osiągnięcia 150 cm.

Przepisy w Wielkiej Brytanii

W Wielkiej Brytanii liczy się tylko wzrost dzieci, a nie ich wiek. Muszą być przewożone na specjalnych podwyższeniach lub w fotelikach samochodowych do uzyskania 135 cm wzrostu.

Fotelik samochodowy Kinderkraft

Rodzaje fotelików

Pierwsze zetknięcie z fotelikami samochodowymi może przysporzyć zawrotu głowy. Ile kolorów, funkcji, wielkości, zapięć! Jak się w tym połapać!? Bez paniki – już wszystko tłumaczymy. Z naszego przewodnika dowiecie się: jakie kategorie wagowe dostępne są na rynku, jakie są opcje montażu fotelików, jak dopasować fotelik samochodowy do swojego samochodu, jakie są dodatkowe zabezpieczenia i czym się kierować, by wybrać najlepszy fotelik dziecięcy. Dodatkowo opisujemy najważniejsze testy bezpieczeństwa, takie jak ADAC czy Stiftung Warentest, tłumaczymy cały szereg pojęć, jak system ISOFIX, RWF czy pas TOP TETHER, przekonujemy, że nie warto korzystać z używanych fotelików samochodowych i pokazujemy jakie ryzyko niesie to za sobą.

Kategorie fotelików – kategorie wagowe

W pierwszej kolejności należy ustalić, ile waży Wasze dziecko. Jeśli już to wiecie, rzućcie okiem na kategorie fotelików, bo rozróżnia się je właśnie ze względu na wagę maluchów. Zasadniczo foteliki dzieli się na 5 grup wagowych:

  • grupa 0 (do 10 kg);
  • grupa 0+ (do 13 kg);
  • grupa I (od 9 do 18 kg);
  • grupa II (od 15 do 25 kg);
  • grupa III (od 22 do 36 kg).

Pewnie powiecie: na własne oczy widziałem foteliki z innymi zakresami wagowymi! To prawda – są nawet takie, które mogą towarzyszyć dziecku od pierwszej podróży do osiągnięcia 150 cm wzrostu! Łączą one różne kategorie wagowe i pozwalają rzadziej zmieniać foteliki. To z pewnością ekonomiczniejsze rozwiązanie, a przy tym takie foteliki dobrze dopasowują się do sylwetek rosnących maluchów dzięki odpowiednim regulacjom.

Kiedy zmienić fotelik na większy? Kiedy dziecko powinno przejść na kolejny fotelik?

Jak mieć pewność, że właśnie nadszedł czas na zmianę fotelika dziecięcego w samochodzie? Przede wszystkim – nie zawsze warto się śpieszyć. Szczególnie w przypadku niemowlaka – maluszek powinien jeździć w swoim pierwszym foteliku jak najdłużej, czyli tak długo, aż osiągnie wagę właściwą do używania fotelików z wyższej grupy.

Z przechodzeniem do kolejnych kategorii wagowych jest już inaczej – tym razem zwlekanie nie jest wskazane. Nadal głównym wskaźnikiem jest oczywiście masa ciała Waszej pociechy, ale warto jednocześnie zwracać uwagę na inne szczegóły: odległość czubka głowy od górnej części fotelika i sposób układania się pasów naramiennych. Zasada jest prosta: pasy nie powinny wychodzić spod ramion dziecka. A zatem, jeśli pasy źle opadają na ramiona malucha – czas na zmianę!

Fotelik samochodowy Kinderkraft

Jak dopasować fotelik do samochodu?

Kolejna rzecz, na którą powinniście zwrócić uwagę, wybierając fotelik, to Wasz samochód. Nie każdy model fotelika pasuje do wszystkich aut. Dobrym zwyczajem – a wręcz koniecznością! – jest przymierzenie fotelika przed podjęciem ostatecznej decyzji. Może się bowiem okazać, że na tylnej kanapie są zamontowane za krótkie pasy albo fotelik nie pasuje do kształtu siedzenia. Tego naprawdę nie da się tego stwierdzić na oko, a jedna przymiarka jest w stanie uchronić nas przed kosztowną pomyłką.

Może się również okazać, że w naszym samochodzie nie ma mocowań systemu ISOFIX, noga stabilizacyjna wymarzonego fotelika jest z autem niekompatybilna, nie ma do czego zaczepić pasa TOP TETHER, a na dodatek Wasze maleństwo źle będzie znosiło jazdę z opcją RWF. Brzmi mało zrozumiale? Śpieszymy z tłumaczeniem z fachowego na nasze!

Jak zamontować fotelik samochodowy? Sposoby montażu

Rozglądając się za idealnym fotelikiem, natkniecie się na wiele opcji. Każdą warto rozważyć. Foteliki dziecięce można podzielić ze względu na sposoby montażu do tylnej kanapy samochodu. Jedne to foteliki mocowane za pomocą istniejących w aucie pasów bezpieczeństwa. Drugie z kolei przytwierdza się za pomocą specjalnego systemu zwanego ISOFIX. Opcja z pasami jest bardziej uniwersalna i pozwala zamontować fotelik w każdym samochodzie z trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa. Natomiast foteliki samochodowe z systemem mocowania ISOFIX uważane są za pewniejsze i bezpieczniejsze, bo zapewniają stabilniejsze mocowanie i pozwalają na uniknięcie błędów w montażu.

ISOFIX – co to jest?

ISOFIX to specjalny system pozwalający na szybkie i sztywne zamocowanie fotelika w samochodzie. Fotelik ma specjalne zaczepy ISOFIX, które wczepia się w mocowania znajdujące się między siedziskiem a oparciem fotela samochodowego. Wybierając fotelik, koniecznie sprawdźcie, czy Wasz samochód ma niezbędne zaczepy. W modelach wyprodukowanych po 2013 roku są one standardem, ale starsze samochody mogą ich nie mieć. ISOFIX chwali się głównie za większe bezpieczeństwo i wygodę. Montowane w ten sposób foteliki samochodowe są sztywniej zamocowane. Foteliki z mocowaniem ISOFIX mają dodatkowo wskaźniki, które informują o poprawnym wpięciu fotelika, co daje pewność, że został on właściwie zamontowany. Łatwiej się je też montuje i znacznie szybciej można je przepiąć z auta do auta – oczywiście jeśli oba są wyposażone w odpowiednie mocowania.

Noga stabilizująca i podpierająca do fotelika – co to?

Nie wszystkie foteliki dziecięce z systemem ISOFIX są dokładnie takie same. Niektóre modele są dodatkowo zaopatrzone we wspornik poprawiający stabilność fotelika – specjalną nogę, która opiera się o podłogę samochodu. To rozwiązanie gwarantuje większą stabilizację fotelika i obniża ryzyko złego montażu (jako element całego systemu ISOFIX). Nogi mają teleskopowo regulowaną wysokość i są zaopatrzone we wskaźnik właściwego rozstawienia.

Pas TOP TETHER – co to?

Opcją, która dodatkowo wspiera bezpieczeństwo, jest pas TOP TETHER, który łączy tylną część fotelika z punktem mocującym znajdującym się na wyposażeniu samochodu. Funkcją pasa TOP TETHER jest zmniejszenie przemieszczania się fotelika wokół osi mocowań ISOFIX w momencie wypadku. Podobnie jak w przypadku systemu ISOFIX w modelach wyprodukowanych po 2013 roku wspomniany punkt zakotwiczenia jest standardem, ale starsze auta mogą go nie mieć. Dlatego przed podjęciem decyzji o zakupie koniecznie sprawdźcie, czy będziecie mogli skorzystać z tego rozwiązania.

RWF (jazda tyłem) - co to jest i czy foteliki RWF są bezpieczniejsze?

Została nam do rozszyfrowania jeszcze jedna obco brzmiąca nazwa – RWF. To nic innego jak skrót od „rearward-facing”, czyli „tyłem do kierunku jazdy”, co oznacza pozycję ustawienia fotelika dziecięcego w samochodzie. Dlaczego to ważne? Okazuje się, że jazda tyłem zapewnia dziecku nawet pięciokrotnie większe bezpieczeństwo niż jazda przodem! Testy przeprowadzone w instytucie VTI udowodniły, że foteliki RWF dają aż o 92% mniejsze ryzyko wystąpienia obrażeń podczas kolizji. Zaleca się, by przewozić dzieci tyłem do kierunku jazdy do 3-4. roku życia. Według homologacji ECE R44 należy w ten sposób przewozić dzieci o wadze poniżej 9 kg, a według normy i‑Size maluchy, które nie ukończyły 15. miesiąca życia.

Nie musimy od razu decydować się na przewożenie malucha tylko przodem lub wyłącznie tyłem. Na rynku są również foteliki dostosowane do montowania w obu kierunkach. Znajdziecie nawet takie, które pozwalają na obracanie fotelika dzięki specjalnej bazie. To bardzo pomocna opcja – koniecznie ją rozważcie! – dzięki niej łatwiej włożycie dziecko do fotelika i zmienicie jego ułożenie względem kierunku jazdy.

 

Fotelik samochodowy Kinderkraft

Certyfikaty fotelików samochodowych – testy zderzeniowe

Wymienione kwestie są niezwykle ważne – jeśli nie weźmiemy ich pod uwagę, nie będziemy zadowoleni z wyboru. Jednak jest coś znacznie ważniejszego – bezpieczeństwo. Nie każdy fotelik daje taką samą gwarancję ochrony maluszka w momencie wypadku. Istnieje wiele instytucji, które poddają foteliki specjalnym testom zderzeniowym. Dzięki ich rezultatom wiemy, jak sprawdzają się w momencie zderzenia. Organizacje testujące nie informują producentów o zakwalifikowaniu do testów. Producenci nie mogą również prosić o sprawdzenie ich produktów. To ma zapewnić niezależność i większą wiarygodność tych prestiżowych instytucji. Co ciekawe, testy fotelików są robione tylko raz, w kooperacji kilku instytucji. Dopiero potem każdy z organizatorów publikuje je we własny sposób, wydając przy tym swoją ocenę.

ADAC

Najbardziej znany i prestiżowy jest niemiecki test ADAC, który punktuje zachowanie fotelików podczas uderzenia, ale także stabilność mocowania, łatwość montażu, ilość przestrzeni dla dziecka, wagę, a nawet brak szkodliwych substancji w użytych materiałach. Testy ADAC są uznawane za najbardziej rygorystyczne, dlatego bardzo chętnie ich wynik traktuje się jako najważniejszą informację o jakości i bezpieczeństwie fotelika samochodowego. Sprawdzane foteliki otrzymują punkty: ocena 1.0-1.5 jest oceną najwyższą, a 4.6-5.5 – najniższą. Możemy się pochwalić, że nasz fotelik ONETO3 znalazł się w stworzonym przez tę instytucję rankingu z wiosny 2020 na podium produktów dla dzieci w przedziale wzrostowym 75-150 cm!

Stiftung Warentest

Nieco mniej popularną w Polsce instytucją testującą foteliki dla dzieci jest Stiftung Warentest. Natomiast w Niemczech prawie ⅓ kupujących kieruje się właśnie jego wskazaniami i aż 93% dorosłych Niemców zna tę instytucję[i]. Stiftung Warentest ocenia ogólne bezpieczeństwo, ale również takie kwestie, jak łatwość obsługi fotelika, zawartość substancji szkodliwych czy ergonomię.

ÖAMTAC

Organizacja ÖAMTC to austriacki klub samochodowy, motocyklowy i turystyczny, który jest tamtejszym odpowiednikiem niemieckiej instytucji ADAC. On również zajmuje się sprawdzaniem bezpieczeństwa fotelików samochodowych, a także łatwości ich obsługi, ergonomii czy zawartości szkodliwych substancji.

 

TASS INTERNATIONAL

TASS INTERNATIONAL to z kolei holenderska wiodąca organizacja, mająca biura w 11 krajach na całym świecie, która zajmuje się specjalistycznymi testami zderzeniowymi. Wszystkie foteliki samochodowe marki Kinderkraft są testowane zderzeniowo przez TASS INTERNATIONAL. Są również sprawdzane przez renomowane laboratoria INTERTEK pod kątem bezpieczeństwa materiałów użytych do produkcji tapicerek. Mają też certyfikat homologacji ECE R44.04.

Dobre oceny fotelików marki Kinderkraft

Foteliki samochodowe marki Kinderkraft są również dobrze oceniane przez prestiżowe branżowe magazyny, jak niemieckie „Alle Beste”, które umieściło w swoim rankingu fotelik MYWAY. Nasz fotelik dziecięcy uzyskał pozytywną rekomendację rodziców i niezależnych ekspertów serwisu.

Używane foteliki samochodowe – czy warto?

Kuszącą opcją może wydawać się zakup fotelika używanego. Specjaliści jednak zdecydowanie odradzają takie rozwiązanie. Foteliki samochodowe mają swoją żywotność. Materiał po prostu się zużywa. Decydując się na zakup z drugiej ręki, nigdy nie wiemy, kiedy fotelik został kupiony i jak długo był użytkowany. Nie wiemy również, czy nie brał udziału w wypadku – a każdy fotelik powypadkowy powinien być od razu wycofany z użytkowania. Poza tym wyściółka fotelika dostosowuje się do kształtu pleców dziecka i może źle się układać na małym ciałku nowego właściciela.

Podsumowanie – jak wybrać fotelik samochodowy?

Jak więc odnaleźć ten jeden jedyny najlepszy fotelik? Musimy wziąć pod uwagę kilka rzeczy: wagę dziecka, sposób montażu i oczywiście oceny w testach – bo to bezpieczeństwo jest najważniejsze. Ale pamiętajcie też o warunkach Waszego samochodu i własnych preferencjach – o wygodzie czy najzwyczajniej w świecie wyglądzie. Od teraz fotelik będzie Wam towarzyszył we wszystkich wyprawach. Musicie się więc polubić.

[i] https://pl.wikipedia.org/wiki/Stiftung_Warentest, 23.05.2021.

Komentarze(0)

Twój komentarz: